Liceum
1a mat- geo- ang
- program MON przygotowuje do pracy w służbie (szkolenia praktyczne i teoretyczne, dofinansowanie na mundury, sprzęt i zajęcia),
- zajęcia w Jednostce Wojskowej
w Nisku i ćwiczenia na obiektach szkoleniowych, - nauka taktyki, topografii, strzelectwa i musztry,
- obozy sprawnościowo – szkoleniowe.
- matematyka,
- geografia,
- język angielski.
Dodatkowe zajęcia w ramach programu “Oddział przygotowania wojskowego”
- Będziesz brał udział w zajęciach z przygotowania wojskowego, na zakończenie których otrzymasz certyfikat ważny podczas starań o pracę w służbach mundurowych,
- będziesz brał udział w wyjazdach o charakterze wojskowym i sprawnościowym,
- uzyskasz skrócenie służby przygotowawczej w jednostkach mundurowych,
- otrzymasz dofinansowanie MON do umundurowania.
Program szkolenia wojskowego obejmuje treści związane z przygotowaniem uczniów do rekrutacji i pełnienia służby we wszystkich formacjach mundurowych, ze szczególnym uwzględnieniem Sił Zbrojnych, Policji oraz do kontynuowania kształcenia w wyższych szkołach cywilnych
i wojskowych.
Absolwent klasy wojskowej może kontynuować naukę na studiach wojskowych:
- Wojskowa Akademia Techniczna,
- Akademia Wojsk Lądowych,
- Lotnicza Akademia Wojskowa,
- Akademia Marynarki Wojennej,
- Wojskowo- Lekarski Uniwersytet Medyczny.
- Ministerstwa Obrony Narodowej,
- 3 Podkarpacka Brygada Obrony Terytorialnej
- 16 Tczewski Batalion Saperów
TEST PRÓBY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ DO KLASY WOJSKOWEJ
Test prób sprawności fizycznej do oddziału przygotowania wojskowego
Kandydaci do klasy oddziału przygotowania wojskowego wyłonieni zostaną na podstawie przeprowadzonych testów sprawnościowych.
Termin testów sprawnościowych: 10-11 czerwca 2024 r. od godz. 9:00
Kandydaci przystępujący do testu sprawności fizycznej muszą posiadać odpowiedni strój sportowy (koszulka, spodenki lub dresy) oraz obuwie sportowe.
Kandydatów obowiązuje podpisane oświadczenie/zgoda przez rodzica/ prawnego opiekuna. Oświadczenie, które znajduje się w pliku dokumenty lub na dole strony, należy wydrukować i przynieść na test próby sprawności fizycznej.
Zbiórka kandydatów przystępujących do próby sprawnościowej do klasy wojskowej w budynku szkoły.
Miejsce: sala gimnastyczna/ boisko szkolne Zespołu Szkół nr 1 im. gen. Władysława Sikorskiego w Stalowej Woli.
- Zapisy na testy sprawnościowe w sekretariacie szkoły.
- Złożenie zapisu na testy wraz z podpisem rodzica/prawnego opiekuna są równoznaczne z oświadczeniem, że stan zdrowia dziecka umożliwia przystąpienie do testu sprawnościowego.
TEST PRÓBY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ OBEJMUJE:
Test sprawności fizycznej przeprowadzony będzie w formie prób określających poziom rozwoju zdolności motorycznych – siły, szybkości i wytrzymałości.
Test sprawności fizycznej obejmuje trzy próby:
- Bieg wahadłowy 10 x 10 m – Na komendę „Start” (sygnał dźwiękowy) kandydat rozpoczyna bieg w kierunku przeciwległej chorągiewki, obiega ją, wraca do chorągiewki na linii startu, obiega ją i pokonuje tę trasę pięciokrotnie. Przywrócenie chorągiewki powoduje powtórzenie próby. Czas mierzy się z dokładnością do 0,1 sekundy, od sygnału startu do momentu przekroczenia linii mety. Do ćwiczenia wykorzystywane są „chorągiewki” o parametrach: wysokość co najmniej 160 cm, średnia podstawy nie przekraczająca 30 cm i wadze do 3,5 kg.
- Skłony w przód w czasie 2 minut – Na komendę „Gotów” kandydat przyjmuje pozycję: leżąc tyłem z palcami rąk splecionymi i ułożonymi z tyłu na głowie, ramiona dotykają materaca, nogi ugięte w stawach kolanowych (maksymalnie do kąta prostego), stopy rozstawione na szerokość bioder, które mogą być przytrzymywane przez współćwiczącego lub zaczepione o dolny szczebel drabinki. Na komendę „Ćwicz!” wykonuje skłon tułowia w przód z jednoczesnym dotknięciem łokciami kolan i natychmiast powraca do leżenia, tak aby splecione palce na głowie dotknęły podłoża (pierwsze powtórzenie). Oceniający (kontrolujący) głośno wymienia kolejno ilość prawidłowo wykonanych powtórzeń. Jeżeli kontrolowany nie wykona ćwiczenia zgodnie z opisem, np.: „nie dotknie łokciami kolan lub w pozycji wyjściowej do ponowienia ćwiczenia nie dotknie powierzchni materaca obiema łopatkami oraz splecionymi i ułożonymi z tyłu na głowie palcami rąk”, oceniający (kontrolujący) powtarza ostatnią liczbę wykonanych prawidłowo skłonów.
- Pompki na ławeczce – uginanie i prostowanie ramion w podporze, leżąc przodem na ławeczce gimnastycznej – ćwiczący na komendę „gotów” wykonuje podpór leżąc przodem na ławeczce z nogami złączonymi lub w lekkim rozkroku. Ręce rozstawia na szerokość barków. Po usłyszeniu komendy „ćwicz” kandydat wykonuje klasyczne pompki tak, by stawy barkowe znalazły się poniżej stawów łokciowych i powraca do pozycji wyjściowej oceniający (kontrolujący) liczy tylko poprawnie wykonane powtórzenia – powtarza ostatnią liczbę wykonanych prawidłowo pompek.
Normy prób sprawnościowych
Dziewczęta | |||
Poziom sprawności | Bieg wahadłowy | Skłony tułowia | Pompki na ławeczce |
Niski | pon. 35,4 s | 10 | do 10 |
Średni | 33,4 s | 20 | 11-16 |
Dobry | 31,4 s | 30 | 17-21 |
Bardzo dobry | 30,4 s | 40 | 22-26 |
Wysoki | 29,4 s | 50 | pow. 27 |
Chłopcy | |||
Poziom sprawności | Bieg wahadłowy | Skłony tułowia | Pompki na ławeczce |
Niski | pon. 34,4 s | 30 | do 15 |
Średni | 31,4 s | 40 | 16-25 |
Dobry | 30,4 s | 50 | 26-33 |
Bardzo dobry | 28,4 s | 60 | 41-49 |
Wysoki | 27,0 s | 70 | pow. 50 |
OŚWIADCZENIE RODZICA / OPIEKUNA PRAWNEGO – pliki do pobrania
1b pol-wos-ang
- będziesz mógł połączyć solidne przygotowanie do matury z rozwojem pasji humanistycznych i językowych,
- przygotujesz się do świadomego uczestnictwa w życiu kulturowym i społecznym,
- rozbudzisz w sobie zainteresowanie literaturą, sztuką i zjawiskami zachodzącymi we współczesnym świecie.
W zakresie rozszerzonym realizowane będą następujące przedmioty:
- język polski,
- wiedza o społeczeństwie,
- język angielski.
Drugi język do wyboru: hiszpański lub niemiecki.
- Klasa dla osób, które:
- chciałby rozwijać swoją wiedzę z zakresu psychologii, socjologii, stosunków międzynarodowych, administracji, filologii polskiej, dziennikarstwa i politologii,
- będziesz mógł kontynuować naukę na studiach humanistycznych, artystycznych i społecznych.
- aktorstwo,
- dyplomacja europejska,
- bezpieczeństwo wewnętrzne,
- psychologia,
- prawo,
- administracja,
- kulturoznawstwo,
- amerykanistyka,
- pedagogika ogólna, przedszkolna, wczesnoszkolna,
- resocjalizacja,
- antropologia,
- dziennikarstwo,
- muzealnictwo,
- filologia polska,
- filologia angielska,
- europeistyka,
- historia,
- politologia i wiele innych.
1c geo-wos-ang
W zakresie rozszerzonym realizowane będą następujące przedmioty:
- geografia,
- wiedza o społeczeństwie,
- język angielski.
Przedmiot dodatkowy – edukacja policyjna.
- Poznasz specyfikę pracy w policji,
- weźmiesz udział w wyjazdach do szkół policyjnych i laboratoriów kryminalistycznych,
- nauczysz się podstaw samoobrony, zdobędziesz umiejętności orientacji w terenie i zasad musztry,
- będziesz brać udział w zajęciach sportowych ze strzelectwa i cotygodniowych zajęciach z policjantem.
i w innych służbach mundurowych. Jeśli natomiast będziesz chciał kontynuować swoją edukację, odpowiednie dla Ciebie będą studia:
- dyplomacja europejska,
- bezpieczeństwo wewnętrzne,
- administracja,
- resocjalizacja,
- ekonomia,
- geodezja,
- wychowanie fizyczne,
- politologia i wiele innych.
1d biol-chem/geo-ang
W zakresie rozszerzonym realizowane będą następujące przedmioty:
- biologia,
- chemia lub geografia do wyboru,
- język angielski.
- W trakcie nauki w szkole będziesz mieć możliwość wzięcia udziału w olimpiadach oraz spotkaniach z dietetykami, kosmetyczkami, trenerami personalnymi,
- będziesz mógł również realizować swoje pasje w ramach wolontariatu, akcji honorowego krwiodawstwa oraz akcjach wspierających DKMS,
- po ukończeniu tej klasy będziesz mógł pracować w branży kosmetycznej bądź medycznej.
1f biol-geo-ang
W zakresie rozszerzonym realizowane będą następujące przedmioty:
- biologia,
- geografia,
- język angielski.
Drugi język do wyboru: hiszpański lub niemiecki.
Technikum
Technik pojazdów samochodowych
- MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
- MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
Wybierając tę klasę:
- Zyskasz zawód technika,
- odbędziesz praktyki w autoryzowanych zakładach,
- poznasz język branżowy,
- staniesz się specjalistą z dziedziny naprawy i eksploatacji pojazdów samochodowych, a także diagnostyki samochodowej.
Technik mechatronik
i pneumatyczne. Potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną, projektować układy elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne z wykorzystaniem programów komputerowych, programować sterowniki PLC. Absolwent potrafi dobrać najlepsze metody konserwacji urządzeń, określić stan zużycia elementów i urządzeń mechatronicznych oraz określić sposób ich naprawy. Ukończenie szkoły średniej o profilu mechatronika stanowi solidną podbudowę do rozpoczęcia studiów politechnicznych na wydziałach, które kształcą inżynierów mechatroników, mechaników, elektryków, elektroników, informatyków i automatyków.
- montaż elementów mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych, elektrycznych i elektronicznych, rozruch urządzeń mechatronicznych, konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych.
ELM.06. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych
-
- obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych, tworzenie dokumentacji technicznej, programowanie urządzeń mechatronicznych.
Wybierając tę klasę:
- Zyskasz zawód technika,
- zdobędziesz umiejętność obsługi i naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych, posługiwania się dokumentacją techniczną, projektowania układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych
z wykorzystaniem programów komputerowych, - poznasz język branżowy.
Branżowa Szkoła I Stopnia
Cukiernik
SPC.01. Produkcja wyrobów cukierniczych.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie cukiernik powinien być przygotowany do wykonania następujących zadań zawodowych:
- stosowania maszyn i urządzeń w produkcji wyrobów cukierniczych,
- magazynowania surowców, półproduktów i wyrobów cukierniczych,
- sporządzania półproduktów i wyrobów cukierniczych,
- wykonywania dekoracji wyrobów cukierniczych.
Cukiernik może być zatrudniony w zakładach przetwórstwa spożywczego – produkujących wyroby cukiernicze i ciastkarskie. A także u prywatnych właścicieli ciastkarni, cukierni lub w restauracjach, hotelach albo sam otworzyć własną cukiernię.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Elektromechanik pojazdów samochodowych
MOT. 02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych.
Niezbędne do uzyskania kwalifikacji są umiejętności:
- oceniania stanu technicznego układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych,
- naprawiania układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izbę rzemieślniczą.
Osiągnięte w procesie kształcenia kwalifikacje zawodowe umożliwią absolwentowi prowadzenie działalności gospodarczej oraz podjęcie pracy między innymi w:
- stacjach obsługi pojazdów samochodowych,
- zakładach produkcyjnych i naprawczych pojazdów samochodowych,
- firmach zajmujących się obrotem częściami samochodowymi, zwłaszcza w zakresie elektrycznego i elektronicznego wyposażenia pojazdów,
- przedsiębiorstwach transportu samochodowego.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Fotograf
AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie fotograf powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych: w zakresie kwalifikacji AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu:
- przygotowania planu zdjęciowego,
- rejestrowania obrazu,
- obróbki i publikowania obrazu.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izbę rzemieślniczą.
Fotograf może szukać zatrudnienia w zakładach fotograficznych, w redakcjach gazet, agencjach modelek, w domach mody oraz we wszelkiego typu placówkach, wymagających wiedzy i umiejętności artystycznych. Fotograf może także założyć własną działalność i pracować na własny rachunek.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Fryzjer
FRK.01.Wykonywanie usług fryzjerskich.
- prowadzenia konsultacji z klientem dotyczącej zakresu usługi fryzjerskiej,
- doradzania w zakresie doboru koloru i odpowiedniej fryzury,
- wykonywania pielęgnacji włosów i skóry głowy,
- wykonywania nietrwałego i trwałego odkształcania włosów,
- wykonywania strzyżenia włosów, golenia i formowania zarostu męskiego,
- wykonywania zmiany koloru włosów,
- wykonywania stylizacji fryzur.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Miejscem pracy fryzjera mogą być nie tylko salony fryzjerskie, ale także miejsca, gdzie potrzebny jest specjalista od stylizacji włosów, czyli teatry, plan zdjęciowy, telewizja, studia fotograficzne. Fryzjer również może prowadzić własną działalność gospodarczą.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
KUCHARZ
HGT.02. Przygotowanie i wydawanie dań.
Niezbędne do uzyskania kwalifikacji są umiejętności :
- oceniania jakości produktów,
- przechowywania żywności,
- obróbki produktów i przygotowania stanowiska pracy,
- obsługi sprzętu gastronomicznego,
- przygotowania dań zimnych, gorących i podstawowych deserów,
- wydawania dań.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Zakłady gastronomiczne, w których pracuje kucharz:
Restauracje to zakłady z obsługą kelnerską, o najszerszym asortymencie produkcji, serwuje się w nich potrawy wchodzące w skład posiłków codziennych. Przyrządzanie potraw odbywa się na zamówienie konsumentów z karty dań.
Bistro to mały zakład z obsługą kelnerską, który świadczy usługi żywieniowe. Asortyment podstawowy to zimne i ciepłe przekąski, napoje, ciastka i desery.
Jadłodajnie to zakłady, w których serwuje się potrawy popularne. Posiłki sprzedaje się również na wynos.
Stołówki w zakładach żywienia zamkniętego, takich jak: szpitale, sanatoria, domy wczasowe, jednostki wojskowe, internaty i brusy, domy wczasowe, domy opieki, przedszkola, szkoły i zakłady pracy.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Mechanik pojazdów samochodowych
MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych.
Niezbędne do uzyskania kwalifikacji są umiejętności:
- wykonywania przeglądów podzespołów i zespołów stosowanych w pojazdach samochodowych,
- diagnozowania stanu technicznego podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,
- wykonywania napraw pojazdów samochodowych.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Mechanik pojazdów samochodowych może znaleźć zatrudnienie w fabrykach samochodów przy wszystkich etapach procesu technologicznego produkcji pojazdów samochodowych, służbach technicznych obsługi pojazdów w firmach transportowych, zakładach usługowo – naprawczych, stacjach serwisowych, stacjach kontroli pojazdów, salonach samochodowych, przedsiębiorstwach transportu samochodowego, instytucjach zajmujących się obrotem pojazdami samochodowymi i ich częściami, instytucjach zajmujących się ewidencją pojazdów oraz ubezpieczeniami, firmach zajmujących się likwidacją i recyklingiem pojazdów samochodowych. Przedstawiciel zawodu może prowadzić własny warsztat naprawy samochodów.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Monter sieci i instalacji sanitarnych
BUD.09. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem i eksploatacją sieci oraz instalacji sanitarnych.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie monter sieci i instalacji sanitarnych powinien być przygotowany do wykonania następujących zadań zawodowych związanych z:
- wykonawstwem robót sieciowych i instalacyjnych,
- montażem i eksploatacją instalacji sanitarnych,
- konserwacją i naprawami sieci i instalacji sanitarnych.
Monter sieci i instalacji sanitarnych może być zatrudniony zarówno w dużych przedsiębiorstwach branży budowlanej (realizujących, np. inwestycje przemysłowe czy miejskie), jak i w małych firmach świadczących usługi z zakresu montażu i/lub naprawy instalacji sanitarnych w domach jednorodzinnych.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Piekarz
SPC.03. Produkcja wyrobów piekarskich.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie piekarz powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
- magazynowania surowców piekarskich, dodatków do żywności i materiałów pomocniczych,
- przygotowania surowców i sporządzania półproduktów piekarskich,
- dzielenia ciasta i kształtowania kęsów na wyroby piekarskie,
- przeprowadzania rozrostu kęsów oraz wypieku pieczywa,
- ekspedycji gotowych wyrobów.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Miejscem pracy piekarza są: wszystkie piekarnie, hale produkcyjne, magazyny wyrobów gotowych. Doświadczony piekarz może awansować na brygadzistę.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Sprzedawca
HAN.01. Prowadzenie sprzedaży.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie sprzedawca powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży:
- wykonywania prac związanych z obsługą klientów oraz realizacją transakcji kupna i sprzedaży,
- przyjmowania dostaw oraz przygotowania towarów do sprzedaży.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Praca sprzedwacy, jest pracą polegajacą na bezpośrednim kontakcie z klientem. Miejscem pracy sprzedawcy jest przestrzeń sklepu, kiosku, supermarketu, lub innego miejsca, w którym odbywają się transakcje kupna i sprzedaży bezpośredniej.
Stanowisko funkcjonuje w wyżej wymienionych miejscach. Często w jednym z nich zatrudnionych jest kilku lub więcej sprzedawców pracujących w systemie zmianowym.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Stolarz
Najważniejsze zadania stolarza to:
- wykonywanie i konserwacja elementów drewnianych używanych w budownictwie (np. schodów, drzwi, okien, parkietów, szaf wnękowych),
- wykonywanie i konserwacja mebli zwykłych oraz ozdobnych,
- wykonywanie i konserwacja drewnianych przedmiotów codziennego użytku (np. ramy do obrazów, instrumenty muzyczne),
- odnawianie i konserwacja drewnianych antyków.
DRM.04. Wytwarzanie wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie stolarz powinien być przygotowany do wykonania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,
- wykonywania prac związanych z obsługą, konserwacją maszyn i urządzeń stosowanych stolarstwie,
- wykonywania napraw, renowacji i konserwacji wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych.
Stolarze mogą pracować na placach budowy, w dużych fabrykach mebli, małych zakładach stolarskich lub własnych warsztatach.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Ślusarz
MEC.08. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie ślusarz powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji MEC.08 Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi:
- wykonywania elementów maszyn,
- urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej,
- wykonywania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej,
- wykonywania połączeń elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,
- naprawa i konserwacja elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.
Ślusarz może być zatrudniony, np.: w zakładach przemysłu maszynowego, warsztatach samochodowych, budowach, firmach sanitarnych i instalacyjno-grzewczych, serwisach naprawy sprzętu domowego, pracowniach ślusarstwa artystycznego (konserwacja, naprawa, odtwarzanie metalowych wyrobów artystycznych). Pracownik ten może też otworzyć własną działalność.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Inne zawody
Jeśli jesteś zainteresowany innym zawodem, nasza szkoła stwarza młodzieży szansę zdobywania różnych zawodów, takich jak:
- betoniarz zbrojarz,
- blacharz,
- blacharz samochodowy,
- dekarz,
- elektronik,
- elektryk,
- kaletnik,
- kamieniarz,
- krawiec,
- mechanik motocyklowy,
- mechatronik,
- murarz – tynkarz,
- zegarmistrz,
- złotnik – jubiler,
- i innych zgodnych z zapotrzebowaniem.
Aktualny wykaz i opis zawodów znajdziesz tu:link
Uczniowie klasy Branżowej I Stopnia realizują w szkole tylko blok kształcenia ogólnego. Teoretyczne kształcenie zawodowe realizowane jest na 4 – tygodniowych kursach dokształcających organizowanych przez szkołę. Zajęcia praktyczne realizowane są w wybranym przez ucznia zakładzie pracy po zawarciu umowy o pracę w wybranym zawodzie (zgodnym z wykazem zawodów MEiN).
Drodzy Absolwenci
Szkoła kształci i wychowuje młodzież na różnych kierunkach. Aktywnie współpracuje z instytucjami i służbami z terenu miasta, powiatu i kraju.
Realizuje wiele projektów, szkoleń i kursów. Posiada wykwalifikowaną kadrę nauczycielską, która z oddaniem i zaangażowaniem kształci młode pokolenie. Każdy uczeń ma możliwość realizacji swoich zainteresowań, pasji i marzeń.
Sikorski to szkoła, która wybiega w przyszłość, a przede wszystkim jest bezpieczna i przyjazna dla uczniów.
Zdaję sobie sprawę, że to dla Was trudna decyzja, że wielu jeszcze dokładnie nie wie jaki kierunek i zawód wybrać. Mam nadzieję, że nasza szkoła sprosta Waszym oczekiwaniom, dlatego zapraszam Was do Zespołu Szkół nr 1 im. gen. Wł. Sikorskiego w Stalowej Woli.
Z wyrazami szacunku
Agata Krzek – dyrektor ZS1
Drodzy Absolwenci
Zapraszam Was bardzo serdecznie do skorzystania z bogatej oferty edukacyjnej naszej szkoły.
Zespół Szkół nr 1 im. gen. Wł. Sikorskiego to placówka, w skład której wchodzi III Liceum Ogólnokształcące, Technikum nr 1 i Branżowa Szkoła I Stopnia nr 1.
Szkoła kształci i wychowuje młodzież na różnych kierunkach. Aktywnie współpracuje z instytucjami i służbami z terenu miasta, powiatu i kraju.
Uczestniczy w programie Ministerstwa Obrony Narodowej, kształcąc młodzież w Oddziałach Przygotowania Wojskowego.
Realizuje wiele projektów, szkoleń i kursów. Posiada wykwalifikowaną kadrę nauczycielską, która z oddaniem i zaangażowaniem kształci młode pokolenie. Każdy uczeń ma możliwość realizacji swoich zainteresowań, pasji i marzeń.
Zespół Szkół nr 1 im. gen. Wł. Sikorskiego, to szkoła, która wybiega w przyszłość, a przed wszystkim jest bezpieczna i przyjazna dla uczniów.
Wiem, że to dla Was trudna decyzja, że jeszcze dokładnie nie wiecie jaki kierunek i jaki zawód wybrać. Mam nadzieję, że nasza szkoła sprosta Waszym oczekiwaniom.
Zapraszam Was do Zespołu Szkół nr 1 im. gen. Wł. Sikorskiego w Stalowej Woli. Zostańcie uczniami Sikorskiego!
Z wyrazami szacunku
Agata Krzek – dyrektor ZS1
Szkoła kształci i wychowuje młodzież na różnych kierunkach. Aktywnie współpracuje z instytucjami i służbami z terenu miasta, powiatu i kraju.
Realizuje wiele projektów, szkoleń i kursów. Posiada wykwalifikowaną kadrę nauczycielską, która z oddaniem i zaangażowaniem kształci młode pokolenie. Każdy uczeń ma możliwość realizacji swoich zainteresowań, pasji i marzeń.
Sikorski to szkoła, która wybiega w przyszłość, a przede wszystkim jest bezpieczna i przyjazna dla uczniów.
Zdaję sobie sprawę, że to dla Was trudna decyzja, że wielu jeszcze dokładnie nie wie jaki kierunek i zawód wybrać. Mam nadzieję, że nasza szkoła sprosta Waszym oczekiwaniom, dlatego zapraszam Was do Zespołu Szkół nr 1 im. gen. Wł. Sikorskiego w Stalowej Woli.
Z wyrazami szacunku
Agata Krzek – dyrektor ZS1
• 1a mat-geo-ang
• 1b pol-wos-ang
• 1c geo-wos-ang
• 1d biol-chem-ang
• 1e biol-geo-ang
1a mat- geo- ang
- program MON przygotowuje do pracy w służbie (szkolenia praktyczne i teoretyczne, dofinansowanie na mundury, sprzęt i zajęcia),
- zajęcia w Jednostce Wojskowej
w Nisku i ćwiczenia na obiektach szkoleniowych, - nauka taktyki, topografii, strzelectwa i musztry,
- obozy sprawnościowo – szkoleniowe.
- matematyka,
- geografia,
- język angielski.
Dodatkowe zajęcia w ramach programu “Oddział przygotowania wojskowego”
- Będziesz brał udział w zajęciach z przygotowania wojskowego, na zakończenie których otrzymasz certyfikat ważny podczas starań o pracę w służbach mundurowych,
- będziesz brał udział w wyjazdach o charakterze wojskowym i sprawnościowym,
- uzyskasz skrócenie służby przygotowawczej w jednostkach mundurowych,
- otrzymasz dofinansowanie MON do umundurowania.
Program szkolenia wojskowego obejmuje treści związane z przygotowaniem uczniów do rekrutacji i pełnienia służby we wszystkich formacjach mundurowych, ze szczególnym uwzględnieniem Sił Zbrojnych, Policji oraz do kontynuowania kształcenia w wyższych szkołach cywilnych
i wojskowych.
Absolwent klasy wojskowej może kontynuować naukę na studiach wojskowych:
- Wojskowa Akademia Techniczna,
- Akademia Wojsk Lądowych,
- Lotnicza Akademia Wojskowa,
- Akademia Marynarki Wojennej,
- Wojskowo- Lekarski Uniwersytet Medyczny.
- Ministerstwa Obrony Narodowej,
- 3 Podkarpacka Brygada Obrony Terytorialnej
- 16 Tczewski Batalion Saperów
TEST PRÓBY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ DO KLASY WOJSKOWEJ
Test prób sprawności fizycznej do oddziału przygotowania wojskowego
Kandydaci do klasy oddziału przygotowania wojskowego wyłonieni zostaną na podstawie przeprowadzonych testów sprawnościowych.
Termin testów sprawnościowych: 10-11 czerwca 2024 r. od godz. 9:00
Kandydaci przystępujący do testu sprawności fizycznej muszą posiadać odpowiedni strój sportowy (koszulka, spodenki lub dresy) oraz obuwie sportowe.
Kandydatów obowiązuje podpisane oświadczenie/zgoda przez rodzica/ prawnego opiekuna. Oświadczenie, które znajduje się w pliku dokumenty lub na dole strony, należy wydrukować i przynieść na test próby sprawności fizycznej.
Zbiórka kandydatów przystępujących do próby sprawnościowej do klasy wojskowej w budynku szkoły.
Miejsce: sala gimnastyczna/ boisko szkolne Zespołu Szkół nr 1 im. gen. Władysława Sikorskiego w Stalowej Woli.
- Zapisy na testy sprawnościowe w sekretariacie szkoły.
- Złożenie zapisu na testy wraz z podpisem rodzica/prawnego opiekuna są równoznaczne z oświadczeniem, że stan zdrowia dziecka umożliwia przystąpienie do testu sprawnościowego.
TEST PRÓBY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ OBEJMUJE:
Test sprawności fizycznej przeprowadzony będzie w formie prób określających poziom rozwoju zdolności motorycznych – siły, szybkości i wytrzymałości.
Test sprawności fizycznej obejmuje trzy próby:
- Bieg wahadłowy 10 x 10 m – Na komendę „Start” (sygnał dźwiękowy) kandydat rozpoczyna bieg w kierunku przeciwległej chorągiewki, obiega ją, wraca do chorągiewki na linii startu, obiega ją i pokonuje tę trasę pięciokrotnie. Przywrócenie chorągiewki powoduje powtórzenie próby. Czas mierzy się z dokładnością do 0,1 sekundy, od sygnału startu do momentu przekroczenia linii mety. Do ćwiczenia wykorzystywane są „chorągiewki” o parametrach: wysokość co najmniej 160 cm, średnia podstawy nie przekraczająca 30 cm i wadze do 3,5 kg.
- Skłony w przód w czasie 2 minut – Na komendę „Gotów” kandydat przyjmuje pozycję: leżąc tyłem z palcami rąk splecionymi i ułożonymi z tyłu na głowie, ramiona dotykają materaca, nogi ugięte w stawach kolanowych (maksymalnie do kąta prostego), stopy rozstawione na szerokość bioder, które mogą być przytrzymywane przez współćwiczącego lub zaczepione o dolny szczebel drabinki. Na komendę „Ćwicz!” wykonuje skłon tułowia w przód z jednoczesnym dotknięciem łokciami kolan i natychmiast powraca do leżenia, tak aby splecione palce na głowie dotknęły podłoża (pierwsze powtórzenie). Oceniający (kontrolujący) głośno wymienia kolejno ilość prawidłowo wykonanych powtórzeń. Jeżeli kontrolowany nie wykona ćwiczenia zgodnie z opisem, np.: „nie dotknie łokciami kolan lub w pozycji wyjściowej do ponowienia ćwiczenia nie dotknie powierzchni materaca obiema łopatkami oraz splecionymi i ułożonymi z tyłu na głowie palcami rąk”, oceniający (kontrolujący) powtarza ostatnią liczbę wykonanych prawidłowo skłonów.
- Pompki na ławeczce – uginanie i prostowanie ramion w podporze, leżąc przodem na ławeczce gimnastycznej – ćwiczący na komendę „gotów” wykonuje podpór leżąc przodem na ławeczce z nogami złączonymi lub w lekkim rozkroku. Ręce rozstawia na szerokość barków. Po usłyszeniu komendy „ćwicz” kandydat wykonuje klasyczne pompki tak, by stawy barkowe znalazły się poniżej stawów łokciowych i powraca do pozycji wyjściowej oceniający (kontrolujący) liczy tylko poprawnie wykonane powtórzenia – powtarza ostatnią liczbę wykonanych prawidłowo pompek.
Normy prób sprawnościowych
Dziewczęta | |||
Poziom sprawności | Bieg wahadłowy | Skłony tułowia | Pompki na ławeczce |
Niski | pon. 35,4 s | 10 | do 10 |
Średni | 33,4 s | 20 | 11-16 |
Dobry | 31,4 s | 30 | 17-21 |
Bardzo dobry | 30,4 s | 40 | 22-26 |
Wysoki | 29,4 s | 50 | pow. 27 |
Chłopcy | |||
Poziom sprawności | Bieg wahadłowy | Skłony tułowia | Pompki na ławeczce |
Niski | pon. 34,4 s | 30 | do 15 |
Średni | 31,4 s | 40 | 16-25 |
Dobry | 30,4 s | 50 | 26-33 |
Bardzo dobry | 28,4 s | 60 | 41-49 |
Wysoki | 27,0 s | 70 | pow. 50 |
OŚWIADCZENIE RODZICA / OPIEKUNA PRAWNEGO – pliki do pobrania
1b pol-wos-ang
- będziesz mógł połączyć solidne przygotowanie do matury z rozwojem pasji humanistycznych i językowych,
- przygotujesz się do świadomego uczestnictwa w życiu kulturowym i społecznym,
- rozbudzisz w sobie zainteresowanie literaturą, sztuką i zjawiskami zachodzącymi we współczesnym świecie.
W zakresie rozszerzonym realizowane będą następujące przedmioty:
- język polski,
- wiedza o społeczeństwie,
- język angielski.
Drugi język do wyboru: hiszpański lub niemiecki.
- Klasa dla osób, które:
- chciałby rozwijać swoją wiedzę z zakresu psychologii, socjologii, stosunków międzynarodowych, administracji, filologii polskiej, dziennikarstwa i politologii,
- będziesz mógł kontynuować naukę na studiach humanistycznych, artystycznych i społecznych.
- aktorstwo,
- dyplomacja europejska,
- bezpieczeństwo wewnętrzne,
- psychologia,
- prawo,
- administracja,
- kulturoznawstwo,
- amerykanistyka,
- pedagogika ogólna, przedszkolna, wczesnoszkolna,
- resocjalizacja,
- antropologia,
- dziennikarstwo,
- muzealnictwo,
- filologia polska,
- filologia angielska,
- europeistyka,
- historia,
- politologia i wiele innych.
1c geo-wos-ang
W zakresie rozszerzonym realizowane będą następujące przedmioty:
- geografia,
- wiedza o społeczeństwie,
- język angielski.
Przedmiot dodatkowy – edukacja policyjna.
- Poznasz specyfikę pracy w policji,
- weźmiesz udział w wyjazdach do szkół policyjnych i laboratoriów kryminalistycznych,
- nauczysz się podstaw samoobrony, zdobędziesz umiejętności orientacji w terenie i zasad musztry,
- będziesz brać udział w zajęciach sportowych ze strzelectwa i cotygodniowych zajęciach z policjantem.
i w innych służbach mundurowych. Jeśli natomiast będziesz chciał kontynuować swoją edukację, odpowiednie dla Ciebie będą studia:
- dyplomacja europejska,
- bezpieczeństwo wewnętrzne,
- administracja,
- resocjalizacja,
- ekonomia,
- geodezja,
- wychowanie fizyczne,
- politologia i wiele innych.
1d biol-chem/geo-ang
W zakresie rozszerzonym realizowane będą następujące przedmioty:
- biologia,
- chemia lub geografia do wyboru,
- język angielski.
- W trakcie nauki w szkole będziesz mieć możliwość wzięcia udziału w olimpiadach oraz spotkaniach z dietetykami, kosmetyczkami, trenerami personalnymi,
- będziesz mógł również realizować swoje pasje w ramach wolontariatu, akcji honorowego krwiodawstwa oraz akcjach wspierających DKMS,
- po ukończeniu tej klasy będziesz mógł pracować w branży kosmetycznej bądź medycznej.
1f biol-geo-ang
W zakresie rozszerzonym realizowane będą następujące przedmioty:
- biologia,
- geografia,
- język angielski.
Drugi język do wyboru: hiszpański lub niemiecki.
• Technik pojazdów samochodowych
• Technik mechatronik
Technik pojazdów samochodowych
- MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
- MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
Wybierając tę klasę:
- Zyskasz zawód technika,
- odbędziesz praktyki w autoryzowanych zakładach,
- poznasz język branżowy,
- staniesz się specjalistą z dziedziny naprawy i eksploatacji pojazdów samochodowych, a także diagnostyki samochodowej.
Technik mechatronik
i pneumatyczne. Potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną, projektować układy elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne z wykorzystaniem programów komputerowych, programować sterowniki PLC. Absolwent potrafi dobrać najlepsze metody konserwacji urządzeń, określić stan zużycia elementów i urządzeń mechatronicznych oraz określić sposób ich naprawy. Ukończenie szkoły średniej o profilu mechatronika stanowi solidną podbudowę do rozpoczęcia studiów politechnicznych na wydziałach, które kształcą inżynierów mechatroników, mechaników, elektryków, elektroników, informatyków i automatyków.
- montaż elementów mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych, elektrycznych i elektronicznych, rozruch urządzeń mechatronicznych, konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych.
ELM.06. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych
-
- obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych, tworzenie dokumentacji technicznej, programowanie urządzeń mechatronicznych.
Wybierając tę klasę:
- Zyskasz zawód technika,
- zdobędziesz umiejętność obsługi i naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych, posługiwania się dokumentacją techniczną, projektowania układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych
z wykorzystaniem programów komputerowych, - poznasz język branżowy.
• Cukiernik
• Elektromechanik pojazdów samochodowych
• Fotograf
• Fryzjer
• Kucharz
• Mechanik pojazdów samochodowych
• Monter sieci i instalacji sanitarnych
• Piekarz
• Sprzedawca
• Stolarz
• Ślusarz
• Inne zawody
Cukiernik
SPC.01. Produkcja wyrobów cukierniczych.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie cukiernik powinien być przygotowany do wykonania następujących zadań zawodowych:
- stosowania maszyn i urządzeń w produkcji wyrobów cukierniczych,
- magazynowania surowców, półproduktów i wyrobów cukierniczych,
- sporządzania półproduktów i wyrobów cukierniczych,
- wykonywania dekoracji wyrobów cukierniczych.
Cukiernik może być zatrudniony w zakładach przetwórstwa spożywczego – produkujących wyroby cukiernicze i ciastkarskie. A także u prywatnych właścicieli ciastkarni, cukierni lub w restauracjach, hotelach albo sam otworzyć własną cukiernię.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Elektromechanik pojazdów samochodowych
MOT. 02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych.
Niezbędne do uzyskania kwalifikacji są umiejętności:
- oceniania stanu technicznego układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych,
- naprawiania układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izbę rzemieślniczą.
Osiągnięte w procesie kształcenia kwalifikacje zawodowe umożliwią absolwentowi prowadzenie działalności gospodarczej oraz podjęcie pracy między innymi w:
- stacjach obsługi pojazdów samochodowych,
- zakładach produkcyjnych i naprawczych pojazdów samochodowych,
- firmach zajmujących się obrotem częściami samochodowymi, zwłaszcza w zakresie elektrycznego i elektronicznego wyposażenia pojazdów,
- przedsiębiorstwach transportu samochodowego.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Fotograf
AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie fotograf powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych: w zakresie kwalifikacji AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu:
- przygotowania planu zdjęciowego,
- rejestrowania obrazu,
- obróbki i publikowania obrazu.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izbę rzemieślniczą.
Fotograf może szukać zatrudnienia w zakładach fotograficznych, w redakcjach gazet, agencjach modelek, w domach mody oraz we wszelkiego typu placówkach, wymagających wiedzy i umiejętności artystycznych. Fotograf może także założyć własną działalność i pracować na własny rachunek.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Fryzjer
FRK.01.Wykonywanie usług fryzjerskich.
- prowadzenia konsultacji z klientem dotyczącej zakresu usługi fryzjerskiej,
- doradzania w zakresie doboru koloru i odpowiedniej fryzury,
- wykonywania pielęgnacji włosów i skóry głowy,
- wykonywania nietrwałego i trwałego odkształcania włosów,
- wykonywania strzyżenia włosów, golenia i formowania zarostu męskiego,
- wykonywania zmiany koloru włosów,
- wykonywania stylizacji fryzur.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Miejscem pracy fryzjera mogą być nie tylko salony fryzjerskie, ale także miejsca, gdzie potrzebny jest specjalista od stylizacji włosów, czyli teatry, plan zdjęciowy, telewizja, studia fotograficzne. Fryzjer również może prowadzić własną działalność gospodarczą.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
KUCHARZ
HGT.02. Przygotowanie i wydawanie dań.
Niezbędne do uzyskania kwalifikacji są umiejętności :
- oceniania jakości produktów,
- przechowywania żywności,
- obróbki produktów i przygotowania stanowiska pracy,
- obsługi sprzętu gastronomicznego,
- przygotowania dań zimnych, gorących i podstawowych deserów,
- wydawania dań.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Zakłady gastronomiczne, w których pracuje kucharz:
Restauracje to zakłady z obsługą kelnerską, o najszerszym asortymencie produkcji, serwuje się w nich potrawy wchodzące w skład posiłków codziennych. Przyrządzanie potraw odbywa się na zamówienie konsumentów z karty dań.
Bistro to mały zakład z obsługą kelnerską, który świadczy usługi żywieniowe. Asortyment podstawowy to zimne i ciepłe przekąski, napoje, ciastka i desery.
Jadłodajnie to zakłady, w których serwuje się potrawy popularne. Posiłki sprzedaje się również na wynos.
Stołówki w zakładach żywienia zamkniętego, takich jak: szpitale, sanatoria, domy wczasowe, jednostki wojskowe, internaty i brusy, domy wczasowe, domy opieki, przedszkola, szkoły i zakłady pracy.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Mechanik pojazdów samochodowych
MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych.
Niezbędne do uzyskania kwalifikacji są umiejętności:
- wykonywania przeglądów podzespołów i zespołów stosowanych w pojazdach samochodowych,
- diagnozowania stanu technicznego podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,
- wykonywania napraw pojazdów samochodowych.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Mechanik pojazdów samochodowych może znaleźć zatrudnienie w fabrykach samochodów przy wszystkich etapach procesu technologicznego produkcji pojazdów samochodowych, służbach technicznych obsługi pojazdów w firmach transportowych, zakładach usługowo – naprawczych, stacjach serwisowych, stacjach kontroli pojazdów, salonach samochodowych, przedsiębiorstwach transportu samochodowego, instytucjach zajmujących się obrotem pojazdami samochodowymi i ich częściami, instytucjach zajmujących się ewidencją pojazdów oraz ubezpieczeniami, firmach zajmujących się likwidacją i recyklingiem pojazdów samochodowych. Przedstawiciel zawodu może prowadzić własny warsztat naprawy samochodów.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Monter sieci i instalacji sanitarnych
BUD.09. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem i eksploatacją sieci oraz instalacji sanitarnych.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie monter sieci i instalacji sanitarnych powinien być przygotowany do wykonania następujących zadań zawodowych związanych z:
- wykonawstwem robót sieciowych i instalacyjnych,
- montażem i eksploatacją instalacji sanitarnych,
- konserwacją i naprawami sieci i instalacji sanitarnych.
Monter sieci i instalacji sanitarnych może być zatrudniony zarówno w dużych przedsiębiorstwach branży budowlanej (realizujących, np. inwestycje przemysłowe czy miejskie), jak i w małych firmach świadczących usługi z zakresu montażu i/lub naprawy instalacji sanitarnych w domach jednorodzinnych.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Piekarz
SPC.03. Produkcja wyrobów piekarskich.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie piekarz powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
- magazynowania surowców piekarskich, dodatków do żywności i materiałów pomocniczych,
- przygotowania surowców i sporządzania półproduktów piekarskich,
- dzielenia ciasta i kształtowania kęsów na wyroby piekarskie,
- przeprowadzania rozrostu kęsów oraz wypieku pieczywa,
- ekspedycji gotowych wyrobów.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Miejscem pracy piekarza są: wszystkie piekarnie, hale produkcyjne, magazyny wyrobów gotowych. Doświadczony piekarz może awansować na brygadzistę.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Sprzedawca
HAN.01. Prowadzenie sprzedaży.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie sprzedawca powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży:
- wykonywania prac związanych z obsługą klientów oraz realizacją transakcji kupna i sprzedaży,
- przyjmowania dostaw oraz przygotowania towarów do sprzedaży.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Praca sprzedwacy, jest pracą polegajacą na bezpośrednim kontakcie z klientem. Miejscem pracy sprzedawcy jest przestrzeń sklepu, kiosku, supermarketu, lub innego miejsca, w którym odbywają się transakcje kupna i sprzedaży bezpośredniej.
Stanowisko funkcjonuje w wyżej wymienionych miejscach. Często w jednym z nich zatrudnionych jest kilku lub więcej sprzedawców pracujących w systemie zmianowym.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Stolarz
Najważniejsze zadania stolarza to:
- wykonywanie i konserwacja elementów drewnianych używanych w budownictwie (np. schodów, drzwi, okien, parkietów, szaf wnękowych),
- wykonywanie i konserwacja mebli zwykłych oraz ozdobnych,
- wykonywanie i konserwacja drewnianych przedmiotów codziennego użytku (np. ramy do obrazów, instrumenty muzyczne),
- odnawianie i konserwacja drewnianych antyków.
DRM.04. Wytwarzanie wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie stolarz powinien być przygotowany do wykonania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,
- wykonywania prac związanych z obsługą, konserwacją maszyn i urządzeń stosowanych stolarstwie,
- wykonywania napraw, renowacji i konserwacji wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych.
Stolarze mogą pracować na placach budowy, w dużych fabrykach mebli, małych zakładach stolarskich lub własnych warsztatach.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Ślusarz
MEC.08. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie ślusarz powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji MEC.08 Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi:
- wykonywania elementów maszyn,
- urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej,
- wykonywania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej,
- wykonywania połączeń elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,
- naprawa i konserwacja elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.
Ślusarz może być zatrudniony, np.: w zakładach przemysłu maszynowego, warsztatach samochodowych, budowach, firmach sanitarnych i instalacyjno-grzewczych, serwisach naprawy sprzętu domowego, pracowniach ślusarstwa artystycznego (konserwacja, naprawa, odtwarzanie metalowych wyrobów artystycznych). Pracownik ten może też otworzyć własną działalność.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Inne zawody
Jeśli jesteś zainteresowany innym zawodem, nasza szkoła stwarza młodzieży szansę zdobywania różnych zawodów, takich jak:
- betoniarz zbrojarz,
- blacharz,
- blacharz samochodowy,
- dekarz,
- elektronik,
- elektryk,
- kaletnik,
- kamieniarz,
- krawiec,
- mechanik motocyklowy,
- mechatronik,
- murarz – tynkarz,
- zegarmistrz,
- złotnik – jubiler,
- i innych zgodnych z zapotrzebowaniem.
Aktualny wykaz i opis zawodów znajdziesz tu:link
Uczniowie klasy Branżowej I Stopnia realizują w szkole tylko blok kształcenia ogólnego. Teoretyczne kształcenie zawodowe realizowane jest na 4 – tygodniowych kursach dokształcających organizowanych przez szkołę. Zajęcia praktyczne realizowane są w wybranym przez ucznia zakładzie pracy po zawarciu umowy o pracę w wybranym zawodzie (zgodnym z wykazem zawodów MEiN).