Branżowa Szkoła I Stopnia
Cukiernik
SPC.01. Produkcja wyrobów cukierniczych.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie cukiernik powinien być przygotowany do wykonania następujących zadań zawodowych:
- stosowania maszyn i urządzeń w produkcji wyrobów cukierniczych,
- magazynowania surowców, półproduktów i wyrobów cukierniczych,
- sporządzania półproduktów i wyrobów cukierniczych,
- wykonywania dekoracji wyrobów cukierniczych.
Cukiernik może być zatrudniony w zakładach przetwórstwa spożywczego – produkujących wyroby cukiernicze i ciastkarskie. A także u prywatnych właścicieli ciastkarni, cukierni lub w restauracjach, hotelach albo sam otworzyć własną cukiernię.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Elektromechanik pojazdów samochodowych
MOT. 02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych.
Niezbędne do uzyskania kwalifikacji są umiejętności:
- oceniania stanu technicznego układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych,
- naprawiania układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izbę rzemieślniczą.
Osiągnięte w procesie kształcenia kwalifikacje zawodowe umożliwią absolwentowi prowadzenie działalności gospodarczej oraz podjęcie pracy między innymi w:
- stacjach obsługi pojazdów samochodowych,
- zakładach produkcyjnych i naprawczych pojazdów samochodowych,
- firmach zajmujących się obrotem częściami samochodowymi, zwłaszcza w zakresie elektrycznego i elektronicznego wyposażenia pojazdów,
- przedsiębiorstwach transportu samochodowego.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Fotograf
AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie fotograf powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych: w zakresie kwalifikacji AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu:
- przygotowania planu zdjęciowego,
- rejestrowania obrazu,
- obróbki i publikowania obrazu.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izbę rzemieślniczą.
Fotograf może szukać zatrudnienia w zakładach fotograficznych, w redakcjach gazet, agencjach modelek, w domach mody oraz we wszelkiego typu placówkach, wymagających wiedzy i umiejętności artystycznych. Fotograf może także założyć własną działalność i pracować na własny rachunek.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Fryzjer
FRK.01.Wykonywanie usług fryzjerskich.
- prowadzenia konsultacji z klientem dotyczącej zakresu usługi fryzjerskiej,
- doradzania w zakresie doboru koloru i odpowiedniej fryzury,
- wykonywania pielęgnacji włosów i skóry głowy,
- wykonywania nietrwałego i trwałego odkształcania włosów,
- wykonywania strzyżenia włosów, golenia i formowania zarostu męskiego,
- wykonywania zmiany koloru włosów,
- wykonywania stylizacji fryzur.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Miejscem pracy fryzjera mogą być nie tylko salony fryzjerskie, ale także miejsca, gdzie potrzebny jest specjalista od stylizacji włosów, czyli teatry, plan zdjęciowy, telewizja, studia fotograficzne. Fryzjer również może prowadzić własną działalność gospodarczą.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
KUCHARZ
HGT.02. Przygotowanie i wydawanie dań.
Niezbędne do uzyskania kwalifikacji są umiejętności :
- oceniania jakości produktów,
- przechowywania żywności,
- obróbki produktów i przygotowania stanowiska pracy,
- obsługi sprzętu gastronomicznego,
- przygotowania dań zimnych, gorących i podstawowych deserów,
- wydawania dań.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Zakłady gastronomiczne, w których pracuje kucharz:
Restauracje to zakłady z obsługą kelnerską, o najszerszym asortymencie produkcji, serwuje się w nich potrawy wchodzące w skład posiłków codziennych. Przyrządzanie potraw odbywa się na zamówienie konsumentów z karty dań.
Bistro to mały zakład z obsługą kelnerską, który świadczy usługi żywieniowe. Asortyment podstawowy to zimne i ciepłe przekąski, napoje, ciastka i desery.
Jadłodajnie to zakłady, w których serwuje się potrawy popularne. Posiłki sprzedaje się również na wynos.
Stołówki w zakładach żywienia zamkniętego, takich jak: szpitale, sanatoria, domy wczasowe, jednostki wojskowe, internaty i brusy, domy wczasowe, domy opieki, przedszkola, szkoły i zakłady pracy.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Mechanik pojazdów samochodowych
MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych.
Niezbędne do uzyskania kwalifikacji są umiejętności:
- wykonywania przeglądów podzespołów i zespołów stosowanych w pojazdach samochodowych,
- diagnozowania stanu technicznego podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,
- wykonywania napraw pojazdów samochodowych.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Mechanik pojazdów samochodowych może znaleźć zatrudnienie w fabrykach samochodów przy wszystkich etapach procesu technologicznego produkcji pojazdów samochodowych, służbach technicznych obsługi pojazdów w firmach transportowych, zakładach usługowo – naprawczych, stacjach serwisowych, stacjach kontroli pojazdów, salonach samochodowych, przedsiębiorstwach transportu samochodowego, instytucjach zajmujących się obrotem pojazdami samochodowymi i ich częściami, instytucjach zajmujących się ewidencją pojazdów oraz ubezpieczeniami, firmach zajmujących się likwidacją i recyklingiem pojazdów samochodowych. Przedstawiciel zawodu może prowadzić własny warsztat naprawy samochodów.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Monter sieci i instalacji sanitarnych
BUD.09. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem i eksploatacją sieci oraz instalacji sanitarnych.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie monter sieci i instalacji sanitarnych powinien być przygotowany do wykonania następujących zadań zawodowych związanych z:
- wykonawstwem robót sieciowych i instalacyjnych,
- montażem i eksploatacją instalacji sanitarnych,
- konserwacją i naprawami sieci i instalacji sanitarnych.
Monter sieci i instalacji sanitarnych może być zatrudniony zarówno w dużych przedsiębiorstwach branży budowlanej (realizujących, np. inwestycje przemysłowe czy miejskie), jak i w małych firmach świadczących usługi z zakresu montażu i/lub naprawy instalacji sanitarnych w domach jednorodzinnych.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Piekarz
SPC.03. Produkcja wyrobów piekarskich.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie piekarz powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
- magazynowania surowców piekarskich, dodatków do żywności i materiałów pomocniczych,
- przygotowania surowców i sporządzania półproduktów piekarskich,
- dzielenia ciasta i kształtowania kęsów na wyroby piekarskie,
- przeprowadzania rozrostu kęsów oraz wypieku pieczywa,
- ekspedycji gotowych wyrobów.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Miejscem pracy piekarza są: wszystkie piekarnie, hale produkcyjne, magazyny wyrobów gotowych. Doświadczony piekarz może awansować na brygadzistę.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Sprzedawca
HAN.01. Prowadzenie sprzedaży.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie sprzedawca powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży:
- wykonywania prac związanych z obsługą klientów oraz realizacją transakcji kupna i sprzedaży,
- przyjmowania dostaw oraz przygotowania towarów do sprzedaży.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym przeprowadzonym przez izby rzemieślnicze.
Praca sprzedwacy, jest pracą polegajacą na bezpośrednim kontakcie z klientem. Miejscem pracy sprzedawcy jest przestrzeń sklepu, kiosku, supermarketu, lub innego miejsca, w którym odbywają się transakcje kupna i sprzedaży bezpośredniej.
Stanowisko funkcjonuje w wyżej wymienionych miejscach. Często w jednym z nich zatrudnionych jest kilku lub więcej sprzedawców pracujących w systemie zmianowym.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Stolarz
Najważniejsze zadania stolarza to:
- wykonywanie i konserwacja elementów drewnianych używanych w budownictwie (np. schodów, drzwi, okien, parkietów, szaf wnękowych),
- wykonywanie i konserwacja mebli zwykłych oraz ozdobnych,
- wykonywanie i konserwacja drewnianych przedmiotów codziennego użytku (np. ramy do obrazów, instrumenty muzyczne),
- odnawianie i konserwacja drewnianych antyków.
DRM.04. Wytwarzanie wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie stolarz powinien być przygotowany do wykonania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,
- wykonywania prac związanych z obsługą, konserwacją maszyn i urządzeń stosowanych stolarstwie,
- wykonywania napraw, renowacji i konserwacji wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych.
Stolarze mogą pracować na placach budowy, w dużych fabrykach mebli, małych zakładach stolarskich lub własnych warsztatach.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Ślusarz
MEC.08. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie ślusarz powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji MEC.08 Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi:
- wykonywania elementów maszyn,
- urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej,
- wykonywania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej,
- wykonywania połączeń elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,
- naprawa i konserwacja elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.
Ślusarz może być zatrudniony, np.: w zakładach przemysłu maszynowego, warsztatach samochodowych, budowach, firmach sanitarnych i instalacyjno-grzewczych, serwisach naprawy sprzętu domowego, pracowniach ślusarstwa artystycznego (konserwacja, naprawa, odtwarzanie metalowych wyrobów artystycznych). Pracownik ten może też otworzyć własną działalność.
Zajęcia praktyczne organizuje się w celu opanowania przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, jak również w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyczna nauka zawodu trwa w klasach I – dwa dni, a w klasach II i III – trzy dni.
Zajęcia realizowane są w zakładach pracy po podpisaniu umowy o pracę jako młodociany pracownik w porozumieniu z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców lub Ochotniczym Hufcem Pracy.
Inne zawody
Jeśli jesteś zainteresowany innym zawodem, nasza szkoła stwarza młodzieży szansę zdobywania różnych zawodów, takich jak:
- betoniarz zbrojarz,
- blacharz,
- blacharz samochodowy,
- dekarz,
- elektronik,
- elektryk,
- kaletnik,
- kamieniarz,
- krawiec,
- mechanik motocyklowy,
- mechatronik,
- murarz – tynkarz,
- zegarmistrz,
- złotnik – jubiler,
- i innych zgodnych z zapotrzebowaniem.
Aktualny wykaz i opis zawodów znajdziesz tu:link
Uczniowie klasy Branżowej I Stopnia realizują w szkole tylko blok kształcenia ogólnego. Teoretyczne kształcenie zawodowe realizowane jest na 4 – tygodniowych kursach dokształcających organizowanych przez szkołę. Zajęcia praktyczne realizowane są w wybranym przez ucznia zakładzie pracy po zawarciu umowy o pracę w wybranym zawodzie (zgodnym z wykazem zawodów MEiN).